Friday, March 28, 2008

حملة علي الإنترنت تعلن ٦ أبريل إضراباً عن العمل.. «لحد ما مصر تتغير»

أزمة طوابير العيش وسوء التعليم وضعف المرتبات وارتفاع الأسعار والزحام والإضراب والاعتصامات كلها أسباب دفعت مجموعة من الشباب علي اختلاف انتماءاتهم السياسية إلي تكوين رابطة علي موقع «الفيس بوك» يعلنون خلالها ٦ أبريل يوما للإضراب الرسمي ودعوا طوائف الشعب المختلفة إلي عدم الخروج من البيت في ذلك اليوم ليغيروا مصر بأنفسهم.
تحت عنوان «إضراب يوم ٦ أبريل في مصر» انطلقت الحملة الجديدة لتحث كل القوي الوطنية علي الإضراب العام وتصدرت الصفحة الأولي للرابطة هذا البيان:
«خليك قاعد في البيت أو شاركنا في الميادين العامة، أوعي تنزل لكن شاركنا.. ماتروحش الشغل، الجامعة، المدرسة، المحل، الصيدلية، القسم، المعسكر.. عايزين مرتبات تعيشنا، عايزين نشتغل نعلم أولادنا، عايزين مواصلات آدمية ومستشفيات تعالجنا ودواء لأطفالنا، عايزين قضاء منصف وأمن وأمان وحرية وكرامة،
عايزين شقق للعرسان، مش عايزين رفع أسعار ولا محسوبية ولا ضباط بلطجية ولا تعذيب في الأقسام، مش عايزين إتاوات ولا فساد ورشاوي واعتقالات وتلفيق قضايا، قول لأصحابك ما يروحوش الشغل همه كمان وخليهم يدخلوا الإضراب
(حزب العمل المصري- حركة كفاية- الإخوان المسلمين- حزب الكرامة- حزب الوسط- حركة موظفي الضرائب العقارية- عمال غزل المحلة- حركة إداريي وعمال القطاع التعليمي- نقابة المحامين- حركة أساتذة الجامعات).
وطلب أعضاء الرابطة- وعددهم حتي أمس ٨٢٩- من كل من يقرأ بيانهم إرساله إلي خمسة من أصدقائه وكل واحد من الخمسة يرسله إلي خمسة آخرين وفي ظرف يومين البلد كلها حتعرف.
كتب هبة حسنين ٢٨/٣/٢٠٠٨
المصرى اليوم

No comments: